Ibland bara måste man…

återvända till en plats, till ett motiv….
Jag lusläste SMHIs prognoser och det lovades dimma denna dag…

633A4896

633A4935-Redigera
Den här björken är vida känd. Den står på ravinkanten vid Kopparhatten. När jag kom hit strax före soluppgången var det så mycket dimma att man bara såg björkens konturer. Det blev magiskt… Någon timme senare såg det annorlunda ut. Dimma låg kvar i ravinen samtidigt som mörka moln drog in och konkurrerade med solen.

633A4920

633A4961

633A4948När dimman dröjde sig kvar bestämde jag mig för att hålla mig kvar uppe vid Kopparhatten en stund.

Eftermiddagen ägnades åt ekarna mellan Röstånga och Kågeröd. Nu blev dimman tätare och det kanske var tur att ingen såg mig klafsa runt i leran på åkern… 633A5011-Redigera-2 633A5035-Redigera 633A5044-Redigera

Mycket tacksam att jag fick möjlighet att besöka Skåne denna dag. Ibland behöver man få vara för sig själv, i sin egen bubbla…

Publicerat i Övrigt | Kommentarer inaktiverade för Ibland bara måste man…

Vårgårda Natur 2018

I helgen var det dax för ett besök på Vårgårda Natur 2018. två dagar fyllda med inspiration. Jag ställde ut 6 av mina bilder vilket var riktigt roligt.

Ännu roligare var att jag fick ett tredjepris i fototävlingen! Domare i tävlingen en av mina favoritfotografer; Tore Hagman.

Bilden var den här:
633A4638-HDRoch motiveringen löd så här:

Det finns flera anledningar till att man fäster sig vid vissa bilder mer än andra. Det kan vara att motivet visar något man inte sett tidigare, att det är fångat på ett personligt sätt, eller att det kanske är gestaltat med en teknik som inte är allmängiltig.

Den här bilden är dokumentär, men ger ändå en lite säregen upplevelse då den förmedlar en blandad känsla av både det verkliga och overkliga. Till kvaliteerna bidrar tonerna i blått och avsaknaden av andra färger. Men också klippblocket och vågrörelserna i isens högdagrar som leder blicken så fint mot de runda grottöppningarna. Genom dessa ingredienser får bilden en behaglig balans och stämning.

TACK för det; Tore Hagman

Publicerat i Övrigt | Kommentarer inaktiverade för Vårgårda Natur 2018

En annan sida av Söderåsen

Det är dax för det åriga besöket i Söderåsen. I år kände jag att jag behövde något nytt. Peter Nilsson och Fredrik Boo hade lägligt fått ett sent återbud till sin workshop och jag fick platsen. Tjohoo!!
Den här gången blev det då andra sidan åsen med utgång från Kågeröd.
Det betydde bara nya platser – ett helt annat Söderåsen!

633A4634-Redigera-Redigera-Redigera

MarieG1Visst är det ett sagolikt skogslandskap? Älskar detta!!
De båda bilderna är från Klöva som ligger precis i utkanten av Söderåsen.

633A4658-Redigera

633A4683-Redigera-RedigeraHär är två bilder från Kvärk. En underbar plats där man kan vandra helt själv, långt från turiststråken.

633A4795Vi väntade på dimma och det här var det närmaste vi kom den här gången. Platsen ligger i närheten av Hallabäcken. Ett stenbrott med en vy som faktiskt slår hjortsprånget!

Nu vet jag vart jag åker nästa höst!!

Publicerat i Övrigt | Kommentarer inaktiverade för En annan sida av Söderåsen

Trollsjön

Som jag skrivit tidigare så är en av mina favoritplatser Trollsjön i Mullsjö. Nu var det dax att ta en tur dit på egen hand. Jag kom tidigt men lyckades gå fel i mörkret så när jag kom ner till sjön började det redan ljusna.
Det var helt fantastiskt att vara helt själv här och börja dagen! Jag lovar mig själv att det ska bli ett besök till i höst…..
633A4246

633A4249

633A4256

633A4292

Publicerat i Övrigt | Kommentarer inaktiverade för Trollsjön

Australien

Nu har jag varit hemma tre månader men det går inte en dag utan att jag tänker tillbaks på den fantastiska resa vi gjorde till NZ och Aus.
Vi flög från Christchurch på sydön NZ till Brisbane. Där hyrde vi en ny bil och styrde längs östra sidan uppåt. Först var jag ganska besviken över vad jag såg. Efter att ha varit två veckor på sydön så hade vi ju upplevt det bästa i kategorin natur. Här var det bara stora vägar och ganska platt landskap. Dessutom kunde man inte ta ett steg utanför vägrenen eftersom det finns massor farliga ormar överallt. Så under resans första del blev det inte många bilder tagna…
633A7276
Här var vi på sandön Frazer Island. En ö där största hotet var Dingos. Trots att vi kvällen före sett en på stranden så vågade vi oss ut i solnedgången…
Efter Frazer Island blev det några dagar med Johanna på Keppel Island och så norrut med stopp vid en helt fantastisk plats mitt i Känguruns land…

633A8056

633A8040Cape Hillsburugh. Tidig morgon lekte de här sötingarna på stranden och ibland hände det att de kom ända fram till vår strandstuga. Här fick jag äran att fira min födelsedag också. Kunde det blivit bättre?

L1000433

633A8145
RoseGum låg inne i regnskogen och här tillbringade vi två nätter. Detta är utsikten från vårt hus som låg mitt i regnskogen. Här börjar Australien bli vackert!!
Alldeles intill låg ett av de största teplantagen där vi gjorde ett besök.

633A8227 633A8267
Nu är vi uppe i Cape Tribulution, mitt i regnskogen och så långt upp man kan komma utan fyrhjulsdrift. Här kan man inte bada, krokodilerna lurar lite varstans. Den här såg vi när vi gjorde en båttur. Ännu en gång bodde vi mitt i regnskogen på en fruktfarm där vi fick pröva diverse frukter.

L1000467 L1000491
Sista stoppet i Australien – Frazer Island. Här var stränderna fulla av koraller och vi snorklade bland färgglada fiskar.

Detta blev ett långt inlägg med ett litet bildurval från resan. Efter 6 veckor kände vi oss inte riktigt klara utan hade kunnat stanna mycket längre. Men vardagen kallar och jobbet sätter begränsningar… så nu längtar vi efter en ny resa, vart den går vet vi inte än!

Publicerat i Övrigt | Kommentarer inaktiverade för Australien

Mullsjö sommarvecka

För 7 år sedan var jag på en fotovecka i Mullsjö. Av en händelse fick jag höra att årets Mullsjövecka skulle bli den sista under ledning av Anders Geidemark.
Svårt att motstå så bara en vecka före start la jag en anmälan till folkhögskolan och kom med. Det var lite blandade känslor med tanke på årets få semesterdagar. MEN jag ångrar INGENTING! Jag är så glad att jag åkte! Det var en fantastisk vecka. Fick en massa bra tips om hur man gör en bra fotobok och jag fick även möjlighet att pröva mina kunskaper.
Kommer publicera boken här inom kort men först några av bilderna som blev till den här veckan.

633A3667  633A3714

633A3702-Redigera

633A3998

633A3818

Publicerat i Övrigt | Kommentarer inaktiverade för Mullsjö sommarvecka

Nya Zeeland

Den 16 april 2018 åkte vi på vårt livs resa – 6 veckor till Nya Zeeland och Australien. På NZ besökte vi sydön och bilade runt där. Vi flög till Christchurch och hyrde bil. Sedan körde vi en planerad rutt med fokus på fin natur. Vi älskade verkligen detta landet och när vi kom till Wannaka kände vi att det var en plats där vi skulle trivas att bo. Med sorg i hjärtat inser vi ju trots allt att vi antagligen aldrig kommer hit igen. Resan är lång och den är inte billig att göra MEN värt varenda minut och varenda krona!

633A6101
Wannakaträdet i höstskrud.
633A6173
En vandring i Wannaka. Vi startade 03.00 och nådde toppen 4 timmar senare tillsammans med solen. Ett minne vi aldrig glömmer!
633A6638
Träd på rad i Glenorchy.
633A6642
Höstfärger i Glenorchy på vägen längst Paradis road
633A6668
Gröna kullar och berg…
633A6758 633A7120De sista två bilderna är vyer utmed vägen mellan Arthurs pass och Christchurch.

Publicerat i Övrigt | Kommentarer inaktiverade för Nya Zeeland

Bronsplats RIFO

Stolt över att mina bilder från underbara Skagen kammade hem en bronsmedalj i årets Riksfououtställning. ( kollektion påsikt).
Ser fram emot ett nytt besök där när tiden räcker till. Älskar denna platsen.

Här är kollektionen;

633A5746-Redigera-Redigera

633A5761-Redigera-Redigera

633A5636-Redigera-Redigera

Publicerat i Övrigt | Kommentarer inaktiverade för Bronsplats RIFO

Fototävling

Efter mycket fundering bestämde jag mig för att delta i Tranås Köpmannaförenings årliga fototävling även detta året. 2017 gick det ju rätt bra med pris i varje kategori och dessutom det stora publikpriset!
I år valde jag att bara tävla med två bilder och en av dem kom glädjande nog etta i sin klass! Det var denna;
633A8369

Den bild som blev antagen men utan pris var den här:633A5636-Redigera-Redigera

Publicerat i Övrigt | Kommentarer inaktiverade för Fototävling

Isgrottor

Många har frågat o vill se mer från isgrottan vi besökte på Island. Detta var en grotta långt från farbar väg. Först åkte vi offroad några km och sedan gick vi ytterligare några km till fots över en glaciär. Vi hade en guide, Niklas som tog oss till den här platsen. Säkerheten var hög och vi använde oss bitvis av rep och stegjärn. Det var underbart att vandra över glaciären precis efter solens uppgång. Klarblå himmel och sol.
Det fanns två grottor och vi började med den stora där vi var flera timmar. Vi hade turen att få komma dit först.
633A4536-HDR

633A4584-HDR

633A4579Det var en värld av is. Beroende på hur ljuset föll på isen så skiftade den i olika färger.
Detta är en grotta som antagligen bara finns här i vinter och beroende på kylan så är det ovisst hur länge den går att besöka. Eftersom just den här grottan låg så svårtillgängligt så var det inte så många som besökte den.

Så var det dax för isgrotta nummer två – vår bonus!
633A4638-HDR

Denna grottan kunde vi inte gå in så långt i eftersom det var för liten gång och alldeles för mörkt. Men det vi såg var fantastiskt!!
633A4586

633A4658
Sammanfattningsvis, en fantastisk dag i kyla o is. Flera av bilderna jag visar är bilder sammanfogade i HDR med hjälp av Lightroom.

Publicerat i Övrigt | Kommentarer inaktiverade för Isgrottor

Island

Nu är det över en vecka sedan jag kom hem från Island. Några av bilderna har jag hunnit gå igenom och jag är redo för ett litet blogginlägg.

När vi landade på Keflavik blåste det storm och det visade sig att många vägar var stängda. Det är då man får vara flexibel och hitta ett nytt boende som det går att ta sig till… Vi hade en vecka med växlande väder. Storm – åska – sol – moln – snö – regn….. Men hellre det än en vecka med sol! Här visar jag några av bilderna, resten kommer att komma upp i galleriet framöver.

633A4437-Redigera 633A4499-Redigera-RedigeraBåda de här bilderna är från Svinafellsjokull. Den andra bilden är lavastenar i snö. Vackert, eller hur!

633A4536-HDR
En av resans höjdpunkter var att få besöka en stor isgrotta. Vi hade en guide Niklas som tog oss med på vandring över glaciären till denna fantastiska grotta.

633A4811-Redigera
En av mina favoritplatser – Stokksnes.

633A4726
 En strand med små isberg. Vi var här en tidig morgon med ganska häftiga vågor. När vi hoppade in i bilen så kom åska o regn. Men det blev en fin morgon med många bilder!

633A4983Typsikt islandsmotiv för mig. Platsen är vid Lómagnúpur.

633A5051En tidig morgon på en plats som jag inte minns namnet på….

633A5203-Redigera-Redigera
Bild från en glaciär som nog kom att bli min favoritbild från resan.

633A5611
Sista kvällen utanför Reykjavik…

Det blev ett långt inlägg men med en veckas ivrigt fotograferande så blir det många bilder! Jag hoppas att någonting återvända till denna fantastiska ö. Kanske på hösten och till den norra delen av ön. Vi får se hur det blir med det!

Publicerat i Övrigt | Kommentarer inaktiverade för Island

Öland

Första fototuren 2018 gick till Öland. Fick kompromissa med mannen lite så det blev bara en dag. Men det kommer bli en tur dit snart igen! Då är det förhoppningsvis ett vitt landskap där!

633A4340 633A4354-Redigera 633A4377 633A4400-Redigera

De tre första bilderna är tidig morgon vid Seby läge, en av mina favoritplatser på ön.

På eftermiddagen hittade jag en ny plats som jag kommer besöka fler gånger. Ventlinge strand på västra sidan. Perfekt för solnedgång. (Nästa gång)!!

Även fått tips om ett annat ställe – Sandby borg på östra sidan där kvällsljuset ska vara perfekt! Snart ska jag dit!

Publicerat i Övrigt | Kommentarer inaktiverade för Öland

Årskrönika

Kommer inom kort….

Publicerat i Övrigt | Kommentarer inaktiverade för Årskrönika

Åsens by i vinterskrud

En tur till Åsens By sista dagen morgonen snön låg kvar på träden. Vackert som en saga!

633A4310-Redigera

633A4318

Publicerat i Övrigt | Kommentarer inaktiverade för Åsens by i vinterskrud

Vinter

Några fantastiska vinterdagar har vi haft nu. Det blir nog iallafall en till om vi ska tro på SMHI.

633A4287-Redigera

633A4245

633A4237Bilderna är från en runda i närområdet idag. Den sista är Storkvarn och i det här huset var jag var med och handlade mjöl när jag var liten. Det håller tyvärr på att rasa ihop nu.

Publicerat i Övrigt | Kommentarer inaktiverade för Vinter

Söderåsen

Så var det äntligen dax för en tur till Söderåsen. Denna gjordes tillsammans med Monica och vi hade ett härligt dygn där i bokskogen! Det blåste rejält så det blev en utmaning att fånga de härliga höstfärgerna!
633A3962 633A4029 633A4050 633A4052 633A4116

Publicerat i Övrigt | Kommentarer inaktiverade för Söderåsen

Storfoto 2017

Fredagen bjöd på Storfoto i Huskvarna. Det var Saab FK som anordnade detta arrangemang. Trevlig kväll med tävlingsredovisning och bildvisning.

Temat var GLAS och jag hade lämnat in två bilder som jag inte riktigt trodde på men ändå bilder som kunde anknyta till temat. Det var 137 bilder inlämnade och jag blev ganska förvånad (men GLAD) när mina bilder placerade sig på en första och en andraplats!

Bilderna var dessa;
633A8117
Andra plats – Bild från Berlin

633A8369Första plats – Bild från workshop i Mattlaberg

Publicerat i Övrigt | Kommentarer inaktiverade för Storfoto 2017

Björkliden del 4

Dagens strapats blev en vandring till trollsjön. Solen sken på oss och det var en skön tur på  ca 5 timmar. Vandringen går genom Kärkevagge som betyder stendalen. Det är en mycket vacker dal som dessutom är lättvandrad. Väl framme vid trollsjön smakar kaffet så bra!
633A3653

Kvällen tillbringade jag vid silverfallet igen. Det var ett riktigt fint kvällsljus med indirekt solljus, (sol bakom molnen)…
633A3691 633A3715-Redigera

Allt roligt har ett slut… sista dagen kom och jag tog en sväng till gammelgården och passade på att få en bild på den berömda lapporten i morgonljuset.
633A3736

Så var det dax att checka ut från stuga 53 som faktiskt är den stugan som har bästa utsikten i stugbyn Kåppas. Vi körde sakta mot Kiruna med några fotostopp på vägen. Snart regnade det igen… Kan det vara lapporten som kom med på den här bilden?
633A3763

Nu packar jag ner kameran för denna gången. Det blir en natt i Kiruna på camp Ripan med god mat och ett besök på deras SPA innan flyget går tillbaks till Stockholm i morgon förmiddag.

Publicerat i Övrigt | Kommentarer inaktiverade för Björkliden del 4

Björkliden del 3

I dag var det en ganska fin morgon. Vi visste att regnet snart skulle komma så vi tog en tur till Abiskojokkens canyon. Så härligt att gå där helt själva innan byn vaknar…
633A3505-2 633A3522-2 633A3531-2

Efter en stund kom regnet och vi körde tillbaks till Björkliden, laddade över bilder och väntade ut regnet. Eftermiddagen spenderade jag på fjället här ovanför Björkliden. Finns mycket att upptäcka där! Idag var det dimma igen… Gillar ju dimma så det blev en härlig stund. 633A3580-Redigera 633A3610

Publicerat i Övrigt | Kommentarer inaktiverade för Björkliden del 3

Björkliden del 2

När vi vaknade på morgonen i Låktatjokk så hade det slutat regna och vinden hade lugnat sig betydligt. Detta innebar att vi fick en härlig vandring tillbaka till Björkliden.
Första bilden är från Låktatjock, alldeles utanför fjällstationen.633A3301

Nästa bild är från vandringen ner mot Björkliden.
633A3343

De två sista bilderna jag visar är från kvällen i Björkliden. Solen sken och detta skulle antagligen bli vår enda soliga dag så det blev en tur upp på fjället till denna dag… Underbar promenad i kvällssolen. På första bilden ser man lapporten i bakgrunden.
633A3452 633A3434

Publicerat i Övrigt | Kommentarer inaktiverade för Björkliden del 2

Björkliden

Årets höstresa brukar gå till Grekland. I år går den till Björkliden och höst i de svenska fjällen! När väderprognosen visar regn och dimma och nära nollgradigt väder undrar vi vad vi gett oss in på.

Det regnade hela vägen från Kiruna till Björkliden men sååå fantastiska färger… Hösten är här och vi ser fram emot en fin vecka här, oavsett väder!!

Första dagen blev det bara en snabb tur ner till Silverfallet.
633A3238 633A3257

Andra dagen hade vi bestämt oss för in en vandring till Låktajåkko.
Vi startade med uppehållsväder men med en tjock dimma… De första kilometerna var fantastiska.
633A3285

633A3288

Snart ökade vinden och regnet tilltog. Man såg inget och detta var sista gången jag tog upp kameran.633A3294

Ca fyra timmar senare var vi äntligen framme vid fjällstugan i Låkta där vi hade bokat en övernattning. Jag satt och frös i bastun – inser att mina kläder kanske inte var de bästa…

Publicerat i Övrigt | Kommentarer inaktiverade för Björkliden

Ödehuset i skogen…

Sista dagen på den här underbara workshopen…
Vi var några som bestämde oss för att åka ut till ett ödehus där vi var för tre år sedan. Vi fick med oss några modeller och körde ut före frukost. Tack Ola för att du gjorde så att detta blev av!!!

På de här bilderna är det underbara Julia som är modell.

633A3131-Redigera

633A3074

633A3058

Publicerat i Övrigt | Kommentarer inaktiverade för Ödehuset i skogen…

I skogarna i Mattlaberg

Dag två och nya äventyr i Mattlaberg!

Vi åkte ut till en megastor rotvälta med en intilliggande myr är vi släppte loss fantasin och lekte en stund!

633A2524

633A2552

633A2769

633A2851

Senare på kvällen i Mattlaberg blev det lite kvällsbilder, här är en av dem;633A2994-Redigera

Publicerat i Övrigt | Kommentarer inaktiverade för I skogarna i Mattlaberg

En underbar helg…

Helt oväntat så blev det en helg till i Mattlaberg! Tillsammans med gamla och nya vänner – några samma som juni-veckan för vi var flera som ville tillbaka… Den här helgen passade mig ännu bättre rent fotografiskt. Vi var runt till olika platser kring Mattlaberg och de flesta var helt nya platser för mig. Vi var mycket i skogen och vi lekte med rök och andra effekter! Fantastiska modeller och kärt återseende av Christian!

633A1309-Redigera-Redigera

633A1311

633A1692

633A1296

633A1849-Redigera-Redigera

Publicerat i Övrigt | Kommentarer inaktiverade för En underbar helg…

Mer Mattlaberg…

Jag passar på att visa ännu ett par bilder från Mattlaberg. Juli är ingen fotomånad för mig så just nu har jag inget nyare än så här… En härlig morgon bland mygg o knott!
Glädje och dans!!

633A0421

633A0494

Publicerat i Övrigt | Kommentarer inaktiverade för Mer Mattlaberg…

Mattlaberg

En av årets höjdpunkter är sommarens vecka i Mattlaberg i Dalarna. Detta var min tredje sommar där så nu är det tradition! Det var en fantastisk helg med soliga dagar och ljusa nätter! Att det var massor av knott har jag nästan förträngt!

Första dagens fotografering handlade om präster… Tre helt fantastiska modeller fanns på plats; Täpp Lars Arnesson, Jonas Ivarsson och Annika Nouvel och Lissdanils Anna Roberts.

Jag har gjort hela prästserien i svart-vitt. Dom små bilderna går att klicka upp till större storlek. Hela serien är ganska mörk och ska vara så.

633A9624-Redigera-Redigera

633A9463-Redigera-2-Redigera-2

633A9321-Redigera-Redigera       633A9177-Redigera-5

633A9043       633A9864-Redigera-Redigera

Publicerat i Övrigt | Kommentarer inaktiverade för Mattlaberg

Anatomy Institute Berlin

Förra året var jag på en resa med Emma Svensson där vi besökte ödeplatser runt om i Sverige, i år kör vi samma koncept fast i Berlin. Några från gamla gänget och några nya bekantskaper. Vi blev ett bra gäng som hade några fantastiska dagar i Berlin med fotografering på ödeplatser som tema. Med oss har vi Aava Frisk från Stockholmsgruppen som agerar modell åt oss. Här försöker jag återge resan i bilder… iallafall delar av den!

Första dagen i Berlin besökte vi en sedan lång tid övergiven skola; Anatomi Institute. Det finaste med den platsen var aulan som var kvar, alldeles grafittimålad.
Modell; Aava frisk

633A7263

633A7221

633A6908

Publicerat i Övrigt | Kommentarer inaktiverade för Anatomy Institute Berlin

Teufelsberg, Berlin

En fin plats i Berlins utkant som jag kan rekommendera. Modell; Aava Frisk

633A7678På väg upp till toppen så fanns den här skönheten. Att Aavas kläder var perfekta var nog ingen slump….

633A7853

633A7806Aava uppe på toppen i blåst…

633A7692På väg ner igen gick jag förbi den här väggen… riktigt fin grafitti!

Publicerat i Övrigt | Kommentarer inaktiverade för Teufelsberg, Berlin

Zombie hospital

Så en ny location i Berlin. Zombie Hospital. En ganska förstörd plats men ändå med viss charm kvar. Jag låter bilderna tala för sig själva. modell; Aava Frisk

633A7429-Redigera-Redigera 633A7497 633A7588 633A7500Här ser man vilket arbete folk har lagt ner på att måla de olika rummen…

Publicerat i Övrigt | Kommentarer inaktiverade för Zombie hospital

Grabowsee, Berlin

Jag fortsätter med bilder från Berlin. Här besökte vi en fantastisk plats, för mig blev det resans höjdpunkt! Det var en plats med flera olika hus. En man hade tagit sig an stället som tidigare varit ett sanatorium. Han och hans hund vaktade över detta och passade på att tjäna lite pengar. Detta är anledningen till att det inte var helt nerklottrat som de flesta andra ödeplatser snabbt blir…Så här kommer Grabowsee. Modell på bilderna är även här fina Aava Frisk.