Dumme Mosse

En liten söndagsutflykt med några från fotoklubben. Regnet öste ner när jag körde hemifrån men väl vid mossen så blev det uppehåll och vi fick en fin förmiddag på Dumme Mosse. Jag kommer att åka hit en morgon nu i aug-sept. Tror att lite morgonljus o dimma ger den här mossen all rättvisa.

Publicerat i Övrigt | Kommentarer inaktiverade för Dumme Mosse

Rosariet i Rosenlund

En mysig plats som fick ett besök av mig igår.

Publicerat i Övrigt | Kommentarer inaktiverade för Rosariet i Rosenlund

Mer Trollsjön…

Bara för att jag hade möjlighet så blev det ett besök vid underbara Trollsjön även idag. Klockan ringde 03.45 och tio minuter efter var jag på väg. Möttes av en fantastisk dimma när jag kom ut. Samma dimma vid sjön…. John Bauer-stämning!!

Dimma, spegling och några björkar...
Små spindelnät i gräset blir förgrund… magiskt!
Ingen ny vy – men stämningsfullt!
Precis när solen går upp…

Finns nog fler bilder, men stannar här.
Jag har gjort trollsjön för i år.

Publicerat i Övrigt | Kommentarer inaktiverade för Mer Trollsjön…

Trollsjön

Är i Mullsjö och går en kurs i kreativt skrivande. Det blev ett besök till en av mina favoritplatser trollsjön. Tidig morgontimma med en fika i väntan på solens uppgång. Livskvalitet!

Publicerat i Övrigt | Kommentarer inaktiverade för Trollsjön

Småland

Ibland får man ett tips på något fint, man åker och letar, man hittar!
Så var det här… visst är det en fantastisk tunnel/bro!

Publicerat i Övrigt | Kommentarer inaktiverade för Småland

Hozoviotissa, Amorgos

År 1088 förliste ett skepp här. Med på båten fanns en helig ikon föreställande Jungfru Maria. Ikonen räddades och för att hedra detta byggde man detta kloster här. En fantastisk plats att besöka. Här bor nu tre munkar som även har klostret öppet för visning.

Publicerat i Övrigt | Kommentarer inaktiverade för Hozoviotissa, Amorgos

Santorini

Underbara Santorini…
Vi landade klockan 04.00 och skulle med båten till Amorgos vid lunchtid. Vad gör man? Jo, man tar en taxi till en utsiktsplats för att få några morgonfoton såklart! Taxichauffören mötte oss och körde oss hit utan några frågor… Platsen hade vi googlat fram och den ligger strax utanför Fira, mot Oia. Som sagt, morgonfoto och sedan en promenad in till Fira med en god frukost på vägen. Lite senare tog vi bussen till hamnen. En prefekt start på semestern!

Santorini är en underbar ö. tyvärr är det många som tycker det och man är aldrig ensam på de fina platserna. Ändå vill jag återvända hit igen. Denna morgon var vi faktiskt själva vid utsiktsplatsen. Solnedgången är nog mer populär!

Publicerat i Övrigt | Kommentarer inaktiverade för Santorini

Kullaberg

Kvällen tillbringades på Kullaberg, vid Kärringamalen. Har varit där flera gånger och tror att det blivit min favoritplats på Kullaberg. Kvällen började så fint, helt plötsligt kom regnet, sedan kom åskan… efter en stund var det bara att packa ihop. Jag gillar ju oväder så ska vl inte klaga….

Publicerat i Övrigt | Kommentarer inaktiverade för Kullaberg

Hovs Hallar

En röd dag mitt i veckan – en utflykt på 24 timmar till Hovs Hallar och Kullaberg.

Efter en härlig soluppgång ensam på stranden vid Hovs hallar var det dax för en lyxig frukost på hotellet precis intill. Sedan en promenad till en plats jag läst om. Klättrade även ner här men det var såklart finare uppifrån

Den här platsen ska besökas igen – i soluppgång. Får se när jag kan få ihop det!
Nu var det dax att köra ner mot Kullaberg. Ett stopp på Flickorna Lundgrens anrika café som jag nog tycker är väl överskattat. Det har växt de senate åren och mist sin charm.

Däremot, Ransvik Havscafé på vägen in mot Kullaberg. Ett fantastiskt ställe som jag verkligen rekommenderar!! Mer om Kullaberg i nästa inlägg.

Publicerat i Övrigt | Kommentarer inaktiverade för Hovs Hallar

Kinnekulle

Fick inte nog av ramslök på Österlen utan det blev en sväng till Kinnekulle också. En underbar plats denna tiden på året. Att promenera på munkängarna i ett hav av ramslök är livskvalitet deluxe!
Hade även tur att se Guckuskon blomma.

Publicerat i Övrigt | Kommentarer inaktiverade för Kinnekulle

Österlen och RIFO

När jag fick veta att jag skulle få ta emot utmärkelsen ARSF (Artist Riksförbundet Svensk fotografi) så blev det såklart ett besök på årets Riksfotostämma som hölls på Österlen, i Simrishamn. En helg i vårens tecken som bjöd på allt från intressanta möten, fantastiska bilder och utflykter i omgivningarna.

Två av mina bilder blev antagna i årets tävling.

Publicerat i Övrigt | Kommentarer inaktiverade för Österlen och RIFO

Åsens by

En snabb tur till Åsens by när körsbärsträden står i full blom hör till våren.
Mitt på dagen och inget roligt ljus men det är vackert!

Publicerat i Övrigt | Kommentarer inaktiverade för Åsens by

Mullsjö Fiskdammar

Så blev det ett besök här en kväll, tidig vår. Det spirar, fåglarna kvittrar och ormbunkarna är på väg upp…

Publicerat i Övrigt | Kommentarer inaktiverade för Mullsjö Fiskdammar

Girabäcken 5 maj

En vårutflykt till härliga Girabäcken med omgivningar. Doften av ramslök är ljuvlig. Inga blommor än men vackert med all grönska…

Publicerat i Övrigt | Kommentarer inaktiverade för Girabäcken 5 maj

Vårtecken

När tranorna kommer till Hornborgarsjön är det vår!

I onsdags var det 27 300 tranor på plats och det blev årets rekord!
Ett rekord som höll några år tillbaka också tror jag.
Jag har länge tänkt hyra ett gömsle för att uppleva allt ännu lite mer.
I år blev det av, och att det blev den 3 april och att det blev den dagen då där var flest tranor var ju lite extra kul!

Klockan 19.30 träffade jag min guide som skulle ta mig ut till gömslet. Efter lite information och småprat så åkte vi ut. Det var bara jag som skulle sitta i gömsle nästa dag så jag fick välja vilket av dem jag skulle ha. Efter tips från honom så blev det nummer tre. 1meter brett, 2 meter långt och 1,40 högt.
Där skulle de närmsta 24 timmarna spenderas. Jag installerade mig och tog en kopp te innan jag la ner huvudet på kudden för att få några timmars sömn.
Kvart i 5 ringde klockan och jag tog mig ur den varma sovsäcken. Snart kommer tranorna flygande i små grupper.

Det fanns 8 luckor på gömslet och en liten bonuslucka i dörren på just det här gömslet. Det var faktiskt den jag använde mest eftersom den var i markläge, vilket jag föredrar när jag fotograferar. Kunde ligga raklång och ta bilder vilket var riktigt skönt för ryggen.

Det här var vyn åt ena hållet…

Det här åt det andra hållet….
Det var inte bara tranor utan även många svanar. Både knölsvan och sångsvan.

Det var svårt att fotografera tranorna då det alltid var några i vägen… men ibland lyckades jag.

Tiden gick snabbt, jag åt, tittade, fotograferade, åt igen… Mitt på dan tog jag en liten paus och sov en timme. Jag vaknade av att det knackade på gömslet. Det var en trana som undrade om jag var kvar… En häftig känsla att vara så nära dem.

Tranorna gav sig iväg runt 19-tiden och när klockan var 20.30 kom guiden och hämtade upp mig och jag fick överlåta mitt gömsle till en annan fotograf.

Det var en häftig upplevelse och jag är tacksam att jag vågade göra detta. det är en liten yta man vistas i och jag är glad att jag klarade det! Om jag gör detta igen vet jag inte, jag prövar nog något annat roligt istället!

Publicerat i Övrigt | Kommentarer inaktiverade för Vårtecken

Tävling

Den årliga tävlingen som Tranås handel anordnar har ägt rum med prisutdelning idag. Ett förstapris och ett tredjepris blev det!

Bilderna var de här;

Första priset

Tredjepriset

Publicerat i Övrigt | Kommentarer inaktiverade för Tävling

Kullaberg

En sedan länge planerad tur till Kullaberg. Tyvärr så kom annat emellan och det blev bara ett dygn…  Vädrets makter var inte med mig och jag lyckades inte alls med mina planer… Denna tiden på Kullaberg känns svår då man är hänvisad till området kring fyren med tanke på ljuset. Har planerat in ett nytt besök i vår när ljuset når in på norra sidan.

Publicerat i Övrigt | Kommentarer inaktiverade för Kullaberg

Sista morgonen…

Det blev en sista tur ut till Grenen före hemfärd. Tredje morgonen och ett tredje ljusförhållande. Lite mer vind idag igen och ett möte med säl.

Är nöjd med de här dagarna på en av mina favoritplatser, men helt klart att jag ska hit igen. Snart.

Publicerat i Övrigt | Kommentarer inaktiverade för Sista morgonen…

En ny dag på Grenen

Idag var det helt andra vyer. Vinden hade mojnat och det blev en färgsprakande morgon!(Nej, jag har inte gjort något med bilderna förutom att ta bort skräp o sensorfläckar.

I morgon blir det en sista tur – blir spännande att se hur det blir. Väderprognosen säger att det blir halvklart…

Publicerat i Övrigt | Kommentarer inaktiverade för En ny dag på Grenen

Skagen

Morgonens fototur gick till Grenen, längst ut på Skagen. platsen där Skagerack möter Kattegatt. Idag blåste det nästan storm och man såg tydligt hur haven möttes. Detta är en magisk plats. Nytt besök där i morgon igen!

Publicerat i Övrigt | Kommentarer inaktiverade för Skagen

Råbjerg Mile

En av mina favoritplatser. Lika fantastisk i Februari…

Publicerat i Övrigt | Kommentarer inaktiverade för Råbjerg Mile

Davidstorp

Några vinterbilder från årets första fototur som blev en morgon i Davidstorp. Några bilder till projektet jag håller på med. Mer om det framöver. Bildredigeringen är gjord i Lightroom och jag får tacka Åke för receptet!

Publicerat i Övrigt | Kommentarer inaktiverade för Davidstorp

Årskrönika 2018

Så var det dax igen, att summera ett år och lägga det till handlingarna. Ett år som inte började så bra… min pappa begravdes i början av Januari och allt omkring mig var ett kaos… Men som man säger, livet går vidare eller kanske, livet måste gå vidare… Så har det blivit men samtidigt har mycket förändrats. nog om det, denna årskrönika ska handla om bilder!

Januari
En inplanerad tur till Öland i början av månaden. Det blev ett morgonbesök på en av favoritplatserna vid Seby läge.

Februari
En sedan länge inplanerad resa till Island kom välbehövligt. Vi landade i snöstorm och planerna fick läggas om lite.. men det blev en fantastisk resa i ett vintrigt Island.

Mars
Inte så mycket tid för foto den här månaden men ett par turer hemomkring. Här är en bild från Röttle hamn – en plats jag brukar besöka varje vinter just för informationerna.

April
Nu var det dax för vår långresa. 6 veckor semester med destination Nya Zeeland och Australien. Här hade vi vår dotter Johanna på universitetet i Rockhampton på östra sidan av Aus. Vi startade ed en rundresa på två veckor på sydön på NZ.

Maj
så hamnade vi i Australien. Vi bilade från Brisbane upp till regnskogen ovanför Cairns; Cape Tribulution. Kängurustranden och regnskogarna blev bestående minnen från den här resan.

Juni
En månad då det hände mycket. En workshop med Håkan Olsen hos Lotta på Kinnekulle och senare en resa till underbara Provence och lavendelfälten…

Juli – Augusti
2018 bjöd ju på en riktig värmebölja hela sommaren och på grund av det och på grund av jobb (eftersom jag tog min semester i april-maj detta året) blev det inte så mycket foto alls. Men I månadsskiftet juli – aug. åkte jag på en mullsjövecka med Anders Geidermark. En fantastisk vecka!

September
Efter sommarens vecka i Mullsjö blev det självklart att besöka trollsjön igen. En tidig morgon före jobbet, helt själv i dimman vid sjön. detta är livskvalitet för mig!

Oktober
Det blev ett återbud på en workshop för Peter Nilsson på Söderåsen. (Tack Hans)! Jag fick platsen och kunde njuta av några höstdagar på nya platser här nere.

November
Jag får aldrig nog av denna plats så det blev ett besök till på Söderåsen. Ibland har man tur – dimman låg fint denna morgonen. livskvalitet igen!

December
Fick till ett par fototurer även denna månad. December brukar annars vara en svår månad för mig. Ett par gånger var jag ute i Davidstorp och en gång i Mullsjö vid fiskedammarna tillsammans med några från fotoklubben.

Detta var en kort resumé av året som gått. Nu ser jag fram emot ett nytt år och jag citerar Håkan Hellström ”Jag tror när vi går genom tiden att allt det bästa inte hänt än”.
2019 har inte så mycket inplanerat. Känner jag mig själv rätt kommer det att lösa sig under årets gång.

Publicerat i Övrigt | Kommentarer inaktiverade för Årskrönika 2018

Mullsjö Fiskedammar

En härlig dag vid fiskedammarna tillsammans med några från fotoklubben. En disig dag när julens nykomna snö försvann igen…

Publicerat i Övrigt | Kommentarer inaktiverade för Mullsjö Fiskedammar

Finalplats

Glad idag att min bild på Isgrottan kommit med till final i
NNPC (Nordic Nature Photo Contest). Nu återstår det bara några vändor till innan tävlingen är klar!

Publicerat i Övrigt | Kommentarer inaktiverade för Finalplats

Projekt

Ett nytt projekt påbörjat. Vet inte riktigt var det kommer att landa men det är ett personligt intresse på välkända marker…

Ett litet smakprov…

Publicerat i Övrigt | Kommentarer inaktiverade för Projekt

Ibland bara måste man…

återvända till en plats, till ett motiv….
Jag lusläste SMHIs prognoser och det lovades dimma denna dag…

633A4896

633A4935-Redigera
Den här björken är vida känd. Den står på ravinkanten vid Kopparhatten. När jag kom hit strax före soluppgången var det så mycket dimma att man bara såg björkens konturer. Det blev magiskt… Någon timme senare såg det annorlunda ut. Dimma låg kvar i ravinen samtidigt som mörka moln drog in och konkurrerade med solen.

633A4920

633A4961

633A4948När dimman dröjde sig kvar bestämde jag mig för att hålla mig kvar uppe vid Kopparhatten en stund.

Eftermiddagen ägnades åt ekarna mellan Röstånga och Kågeröd. Nu blev dimman tätare och det kanske var tur att ingen såg mig klafsa runt i leran på åkern… 633A5011-Redigera-2 633A5035-Redigera 633A5044-Redigera

Mycket tacksam att jag fick möjlighet att besöka Skåne denna dag. Ibland behöver man få vara för sig själv, i sin egen bubbla…

Publicerat i Övrigt | Kommentarer inaktiverade för Ibland bara måste man…

Vårgårda Natur 2018

I helgen var det dax för ett besök på Vårgårda Natur 2018. två dagar fyllda med inspiration. Jag ställde ut 6 av mina bilder vilket var riktigt roligt.

Ännu roligare var att jag fick ett tredjepris i fototävlingen! Domare i tävlingen en av mina favoritfotografer; Tore Hagman.

Bilden var den här:
633A4638-HDRoch motiveringen löd så här:

Det finns flera anledningar till att man fäster sig vid vissa bilder mer än andra. Det kan vara att motivet visar något man inte sett tidigare, att det är fångat på ett personligt sätt, eller att det kanske är gestaltat med en teknik som inte är allmängiltig.

Den här bilden är dokumentär, men ger ändå en lite säregen upplevelse då den förmedlar en blandad känsla av både det verkliga och overkliga. Till kvaliteerna bidrar tonerna i blått och avsaknaden av andra färger. Men också klippblocket och vågrörelserna i isens högdagrar som leder blicken så fint mot de runda grottöppningarna. Genom dessa ingredienser får bilden en behaglig balans och stämning.

TACK för det; Tore Hagman

Publicerat i Övrigt | Kommentarer inaktiverade för Vårgårda Natur 2018

En annan sida av Söderåsen

Det är dax för det åriga besöket i Söderåsen. I år kände jag att jag behövde något nytt. Peter Nilsson och Fredrik Boo hade lägligt fått ett sent återbud till sin workshop och jag fick platsen. Tjohoo!!
Den här gången blev det då andra sidan åsen med utgång från Kågeröd.
Det betydde bara nya platser – ett helt annat Söderåsen!

633A4634-Redigera-Redigera-Redigera

MarieG1Visst är det ett sagolikt skogslandskap? Älskar detta!!
De båda bilderna är från Klöva som ligger precis i utkanten av Söderåsen.

633A4658-Redigera

633A4683-Redigera-RedigeraHär är två bilder från Kvärk. En underbar plats där man kan vandra helt själv, långt från turiststråken.

633A4795Vi väntade på dimma och det här var det närmaste vi kom den här gången. Platsen ligger i närheten av Hallabäcken. Ett stenbrott med en vy som faktiskt slår hjortsprånget!

Nu vet jag vart jag åker nästa höst!!

Publicerat i Övrigt | Kommentarer inaktiverade för En annan sida av Söderåsen

Trollsjön

Som jag skrivit tidigare så är en av mina favoritplatser Trollsjön i Mullsjö. Nu var det dax att ta en tur dit på egen hand. Jag kom tidigt men lyckades gå fel i mörkret så när jag kom ner till sjön började det redan ljusna.
Det var helt fantastiskt att vara helt själv här och börja dagen! Jag lovar mig själv att det ska bli ett besök till i höst…..